9 Mayıs 2011

Sanat Eseri

Bahsetmek istediğim "Modern Sanat" kavramı biraz. Çok sıkmadan bir kaç cümle yazmak istiyorum. Geçen gün aklıma takıldı çünkü. Artık albüm kapaklarında dahi çok sanatsal, en azından uğraşıldığı belli olan çalışmalar var. Hala bol dekolteli fotoğrafını çekip kapak yapanda var ama onları olduğu rafları hızlıca geçmeyi tercih ediyorum.

Neyse, modern sanat oldukça çılgın olabiliyor. Demek istediğim "artık beni şaşırtamazlar" cümlesini kuramıyorsunuz, çünkü şaşırtıyorlar. Resimde, heykelde veya perde arkasından erotik gösteriyle... Hatırlıyorum Spencer Tunick'in yüzlerce çıplak kişiyi bir araya toplayarak çektiği fotoğraflar çok konuşulmuştu. Sınırları çok fazla zorlamıştı, özellikle İsrail'de çektiği fotoğraflarıyla. Biz toplum olarak alışık değiliz böyle olaylara, iç çamaşırı reklamına boya atan insanlarımız var sonuçta. Fakat İstanbul'un en sanatsal sergilerinden "Contemporary Art" sergisi modern sanat konusunda ülkemizde kilometre taşı, bu tartışılmaz. Bir de siyah perde arkasında yapılan "erotik şov" vardı ama aynı sergide olduğundan emin değilim. Bunu yapan sanatçı:"insanların mahremlerine sızmak istedim" demişti. Alışılmadık bir yöntem tabi ve çok tepki çekmişti, her zamanda çeker zaten. Biz yatak odası kapısı kapalı evlerde büyüdük sonuçta, gelen misafir içeriyi görmesin diye pantolonlar asılıydı kapıların arkasında.

Modern sanat ürünü heykeller, beni hep daha çok etkilemiştir. Gördüğüm her heykel bambaşka
şekilde düşündürüyor. Bazen ağzımı açık bırakıyorlar. Gerçi bu topraklarda bu "ucube"lere gerek olmaz, yer verilmez. Çoğu insana mantıksız ve zaman kaybıymış gibi geliyor sanırım ve ben buna anlam veremiyorum. Bir esere bakıldığında, hangi sanat dalında olursa olsun, insanda bir fikir, bir duygu oluşmaz mı?! Sorsanız oluşmaz, ama nedense heykellere karşı bir ön yargı ve sanıyorum bir korku var toplumda. Resme ve fotoğrafa olan "şeytan işi" anlayışıyla paralel sanırım. Modern sanat her ne kadar doğrudan anlaşılamayacak kadar karmaşıksa,
bu düşünce de o kadar basit ve zavallıca bana kalırsa.

Sanat diyorsak Dali'den, Picasso'dan bahsetmezsek olmaz. "Guernica" ve "La persistencia de la memoria" olabilecek en şahane eserlerdir. Başlı başına birer hikayedir ikisi de. Belki de modern sanatın son raddesi sayılabilir. Dümdüz, bodoslama bakarsanız Flash tv programlarından daha mantıksız görünür, ama biraz derine inip imgeleri yakaladığınızda gözlerinizi ayıramayacağız şahane eserlere dönüşürler. Tıpkı düşünen bir insan gibi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder